In 2017 heeft de Piet Bakkerschool de nationale onderwijsprijs gewonnen met het project Leren, Werken en Reizen.

Leren werken én reizen op de Piet Bakkerschool

Hoe houden we VSO leerlingen gemotiveerd? Hoe komen wij het beste tegemoet aan de interesses van de leerlingen en hoe zorgen wij ervoor dat ze leren wat ze nodig hebben om later te komen waar ze het liefst willen zien?

Door het stellen van deze vragen is het VSO-onderwijsaanbod op de Piet Bakkerschool op de schop gegaan. Met het maken van een sectorkeuze geven leerlingen aan waar hun interesses liggen. Dit kan zijn in het groen, de keuken of de winkel. Leerlingen in de laatste fase (16-20 jaar) gaan drie dagen per week, samen met een eigen leerkracht, aan de slag op verschillende leerwerkplekken. Deze leerwerkplekken zijn echte bedrijven zoals een supermarkt, drukkerij, dorpshuis, camping of verhuisbedrijf. Zij reageerden enthousiast op het verzoek om meervoudig beperkte jongeren te ontvangen in hun bedrijf en dragen zo hun steentje bij aan de Participatiewet.

Leren in de praktijk; dat betekent praktisch bezig zijn, maar ook lezen, rekenen en de andere cognitieve vakken. De theorielessen zijn afgestemd op de specifieke sector. In de schoonmaak werk je met litermaten en lees je iconen op schoonmaakproducten. In het groen bereken je de oppervlakte van een lap grond en zaag je latten op de gewenste lengte. In de keuken ben je actief bezig met het afwegen van ingrediënten en in de winkel verdiep je je in houdbaarheidsdatums. Leren in de praktijk betekent ook dat je collega’s hebt en met klanten omgaat. Wanneer geef je iemand een hand en hoe gedraag je je in de pauze? Er valt veel te leren in het echte bedrijf!

Het reizen naar de leerwerkplekken toe is ook een serieuze onderneming. Vervoerbedrijf Arriva heeft de Piet Bakkerschool ‘Voor elkaar-passen’ aangeboden. Hiermee kunnen leerlingen (onder begeleiding) met het openbaar vervoer naar de leerwerkplek reizen en zelfredzamer worden in het reizen.

De gehele presentatie van het project (film) is te vinden bij de leerwerkplekken