Onderwijskundige visie Piet Bakkerschool:

Onze onderwijskundige visie gaat vooral over hoe deze missie en visie in de praktijk handen en voeten te geven: het lesgeven. Het lesgeven is de kern van ons werk.

We onderscheiden dus pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Feitelijk zijn dit de basiswaarden waarmee we op de Piet Bakkerschool ons werk willen doen.

In tegenstelling tot onze overkoepelende missie en visie wordt onze onderwijskundige visie ieder jaar met het team besproken. Doen we nog wat we zeggen te doen. Daardoor is onze onderwijskundige visie niet voor vier jaar vast te stellen, maar kan per jaar ook worden bijgesteld. Voor het schrijven van dit schoolplan is met het team opnieuw gesproken over onze onderwijskundige visie en die luidt op dit moment als volgt:

Op de Piet Bakkerschool willen we met spelenderwijs, praktisch en betekenisvol onderwijs bereiken dat de leerlingen zo redzaam mogelijk zijn in het dagelijks leven. Wij bieden uitdagend onderwijs waarbij we vanuit een vaste methodiek in kleine groepen werken en ondersteunende materialen en ondersteunende communicatie inzetten. In een duidelijke leerlijn met schoolbrede afspraken worden door het team doelbewuste keuzes gemaakt in het belang van de leerling.

Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang (kernwaarden):

• Ambitieus en doelgericht aanbod middels directe instructie.
  • Meerdere zintuigen benutten
  • Praktisch, betekenisvol en ervaringsgericht, soms ook belevingsgericht (bij EMB-leerlingen)
  • Onderwijs op maat: passende en variërende materialen
  • Aantrekkelijk, uitdagend en interactief.